Isnin, 20 April 2015

EMAIL UNTUK PENDIDIKAN DUNIA MAYA.


Image result for jenis email

Akses dunia pendidikan yang lebih luas.


Bagi para pelajar, mempunyai akaun email membuat mereka mempunyai peluang lebih besar untuk mendapatkan pelbagai macam ilmu yang mereka perlukan. Jurnal-jurnal, rujukan ilmiah yang tersedia luas di dunia internet boleh didapati dengan mudah. Namun untuk mendapatkan semuanya itu, kita memerlukan akaun email untuk proses pendaftaran atau melanggan. Tanpa email kita tidak dapat mengakses jurnal ilmiah dalam talian.

 Image result for email

Kegunaan Email Bagi Pelajar Dan Mahasiswa


 Image result for jaringan sosial

1. Masuk ke laman jejaring sosial.

Bagi kita yang sudah terbiasa menggunakan internet, kewujudan laman jejaring social seperti facebook, google plus, linkedin, dan twitter tidaklah asing. Bahkan hampir semua yang mengenali internet ini mempunyai akaun jejaring social tersebut.Untuk pendaftaran atau mempunyai akaun jejaring tersebut kita memerlukan sebuah akaun email sebagai syarat pendaftaran yang penting.


2. Masuk ke dunia pendidikan yang lebih luas.

Bagi para pelajar, saintis atau siapa pun yang dahagakan ilmu, mempunyai akaun email membuat mereka mempunyai peluang lebih besar untuk mendapatkan pelbagai macam ilmu yang mereka perlukan. Jurnal-jurnal, rujukan ilmiah yang tersedia luas di dunia internet boleh didapati dengan mudah. Namun untuk mendapatkan semua itu, kita memerlukan akaun email untuk proses pendaftaran atau melanggan. Tanpa email kita tidak boleh mengakses jurnal ilmiah dalam talian.


Image result for email


3. Media penghantaran surat / dokumen.

Bagi para pelajar, email sangat diperlukan untuk penghantaran tugas-tugas sekolah. Melalui email para pelajar dan dapat mengumpulkan tugas-tugasnya ke email guru.Ramai guru dan pelajar menggunakan email  sebagai media pengumpulan tugas. Pelajar menghantar tugas-tugas atau pekerjaan yang ditugaskan guru melalui email guru. Email menjadi media penghantaran dokumen portfolio pelajar. Guru pun menjadi lebih mudah dalam mendokumentasikan kerja pelajar melalui e-mel.

Dari beberapa manfaat dan kegunaan e-mel di atas, masih terdapat lebih banyak lagi manfaat dan kegunaan email di era global yang kegunaannya boleh berbeza-beza bagi setiap individu. Satu hal yang patut dicermati adalah email penting dalam proses pertukaran maklumat, saling berkomunikasi, dan penghantaran dokumen penting. Dalam era internet atau maklumat, kehadiran email tidak boleh dianggap remeh. Tanpa email, orang tidak boleh melayari  internet dengan mudah.

Sekarang kos akses internet secara mudah alih dan melanggan melalui provider di rumah semakin murah. Pelajar dan guru pun boleh mengakses maklumat di mana-mana dan bila-bila masa. Tugas-tugas dari guru boleh dihantar melalui surat elektronik atau email yang diuruskan dengan baik oleh pelajar.

Adanya email, orang lain dengan mudah boleh menghubungi anda di dunia maya. Anda boleh membukanya di mana saja dan bila-bila saja, asalkan bersambung dengan internet. Dari alamat email anda itulah anda boleh melakukan pendaftaran ke pelbagai hal yang diperlukan,maka anda perlu melakukan proses pendaftaran terlebih dahulu.


Image result for email


MANFAAT EMAIL BAGI PELAJAR


Teknologi maklumat berkembang demikian cepat. Dewasa ini, manusia hampir tidak boleh dipisahkan dari produk-produk teknologi maklumat. Sebut saja telefon dan internet yang tidak dinafikan mampu menjadikan pelbagai aktiviti hubungan antara sehingga lebih mudah, tanpa sekat ruang dan waktu.


Dengan adanya kemudahan teknologi maklumat di kampus, mahasiswa akan mendapat kemudahan mendapatkan maklumat dengan waktu yang singkat serta kemudahan melaksanakan tugas-tugas kuliah. Aplikasi teknologi maklumat memudahkan proses perkuliahan dan mampu memberikan akses global. Untuk mahasiswa misalnya penerimaan materi perkuliahan menjadi lebih fleksibel dan berbeza-beza sehingga tidak membosankan. Mahasiswa selanjutnya dituntut menjadi pelajar yang aktif tidak bergantung pada bahan di dalam kelas tetapi di luar kelas juga boleh menggali melalui internet.
 

Tujuan mahasiswa dalam menggunakan kemudahan internet bermacam-macam.Ramai pelajar menggunakan internet untuk penyelidikan, atau mencari berita asing, tetapi yang popular adalah email. Email itu adalah surat menyurat secara elektronik di mana mesej yang dihantar akan sampai dalam masa singkat. Mesej email  tidak hanya berupa tulisan tetapi boleh disertai dengan file gambar, suara, animasi, dan lain-lain. Selain itu, email boleh dihantar kepada ratusan orang hanya dalam satu kali penghantaran.


Makanya, email ini menjadi penting untuk komunikasi dalam zaman moden ini, dan terutama bagi para pelajar. Email fungsi dasarnya adalah untuk komunikasi jarak jauh. Bezanya dengan kaedah komunikasi lain, dengan email kita boleh menghantar gambar, foto, video, atau dokumen dengan cepat dan mudah. Sementara itu, penggunaan email dalam kandungan pendidikan antara lain dilaksanakan dalam pembuatan bahan pembelajaran dan penyampaian materi sehingga mahasiswa dapat langsung mendapatkan bahan kuliah dengan cara memuat turun.


Image result for email

Dalam pemerhatian rata-rata mahasiswa yang sudah menggunakan internet mempunyai alamat email sendiri. Alamat email mahasiswa itu semuanya bebas kos seperti yahoomail atau hotmail yang terkenal. Mereka lebih suka yahoomail atau hotmail kerana iklan-iklan laman web itu berjaya mempengaruhi mereka dan provider email itu sangat terkenal di seluruh dunia.


Juga masih merupakan cara komunikasi yang terpantas dan tercanggih untuk berkomunikasi dengan rakan dan keluarga. Kemudahan internet seperti email dan facebook sudah sangat popular di antara mahasiswa, baik sebagai sarana komunikasi dan alat untuk mencari data, untuk kajian lain juga sebagai alat untuk memperluaskan pergaulan dan perkenalan antara pengguna internet.


Image result for email


Dengan email kerjasama antara pakar dan juga dengan pelajar yang letaknya berjauhan secara fizikal boleh dilakukan dengan lebih mudah. Dahulu, seseorang harus berjalan jauh untuk menemui seorang pakar untuk membincangkan sebuah masalah. Kini pelbagai hal tesebut boleh dilakukan dari rumah dengan menghantar surat elektronik (email).



Image result for email


Selain itu, email juga berkesan untuk menghantar lembaran dokumen dalam jumlah yang banyak tentu akan memakan banyak kos dan masa jika dokumen harus dicetak dulu dan dihantar melalui pakej pos biasa.Misalnya saja untuk menghantar tugas kepada pensyarah.

Dan yang tidak kalah penting juga, email juga sebagai identiti di internet. Misalnya dipakai pada saat menggunakan kemudahan tertentu seperti untuk membuat blog, akaun facebook dan twitter.


1 ulasan :

afifi azman berkata...

semua maklumat di sini menarik

Catat Ulasan