Ahad, 19 April 2015

MANFAAT MEDIA SOSIAL DALAM DUNIA PENDIDIKAN


MANFAAT MEDIA SOSIAL DALAM DUNIA PENDIDIKAN






Seperti yang kita ketahui jejaring sosial adalah tempat dimana kita mendapatkan teman baik di dalam mahupun luar negeri.

I. MANFAAT JARINGAN SOSIAL UNTUK PENDIDIKAN



1. Kemampuan Beradaptasi
2. Perluasan Jaringan Pertemanan
3.  Termotivasi
4.  Meningkatkan Kepedulian



1. Kemampuan Beradaptasi




Dengan jejaring sosial pelajar akan mampu belajar cara-cara mengembangkan kemampuan sosial yang diperlukan oleh mereka dalam menghadapi era digital sekarang ini. Mereka akan menemukan cara beradaptasi dan bersosialisasi dengan sahabatnya di jejaring sosial, serta kemampuan mengeratkan persahabatan mereka.




2. Perluasan Jaringan Persahabatan





Dengan jejaring sosial para pelajar boleh menambah jaringan persahabatan tanpa harus bertemu secara langsung sehingga mereka dengan mudah menciptakan sesuatu komuniti yang bermanfaat bagi mereka, entah itu dalam diskusi pelajaran mahupun hal-hal lain yang boleh memberikan kesan positif bagi mereka para pelajar.




3. Termotivasi





Dengan terbentuknya komuniti persahabatan yang luas, ini akan mampu memotivasi para pelajar dalam mengembangkan diri daripada masukan kawan-kawan baru mereka yang berhubung secara online.




4. Meningkatkan Kepedulian




Saling menegur didalam sesuatu jejaring sosial secara perlahan akan meningkatkan kualiti persahabatan dan perhatian sesama kawan yang saling berhubung secara online. Menegur kawan lain membuatkan kawan yang ditegur merasa diperhatikan, berkongsi photo, berkongsi video, berkongsi cerita, ini akan meningkatkan rasa kepedulian satu sama lain walaupun mereka tidak pernah bertemu secara langsung. Bentuk-bentuk perhatian seperti ini mampu mempererat tali persahabatan diantara teman dalam jejaring sosial maka secara langsung mereka akan menjaga kualiti persahabatan mereka. Hal yang sederhana namun memberikan kesan yang sangat baik dalam membentuk suatu komuniti yang saling menjaga persahabatan sesama teman.

0 ulasan :

Catat Ulasan