Ahad, 19 April 2015

MANFAAT INTERNET BAGI PELAJAR DAN DUNIA PENDIDIKAN

Image result for manfaat internet bagi pelajar dan dunia pendidikan


Antara manfaat yang ada iaitu dalam hal pendidikan:



Penggunaan Internet dalam Pendidikan

Akses cepat dan relatif murah adalah salah satu manfaat utama daripada internet kepada semua warga di seluruh dunia untuk mendapatkan talian internet yang sangat mudah. Komunikasi dan informasi adalah dua unsur yang paling penting daripada internet. Informasi dapat diperbarui atau dimodifikasi setiap saat dan untuk beberapa kali, yang membantu dalam pembelajaran dan pemahaman yang lebih baik.


Berkomunikasi dengan mudah


Seperti disebutkan di atas, komunikasi adalah salah satu keuntungan terbesar dari internet dalam pendidikan. Pelajar  dapat menghubungi siswa lain atau guru mereka melalui E-mail jika mereka memiliki pertanyaan tentang informasi tentang apapun. Berbagi informasi, berbincang tentang topik tertentu dan lain-lain dapat dilakukan dengan mudah menggunakan internet. Pada masa yang sama, guru juga dapat menghubungi orang tua dan penjaga murid dengan mudah menggunakan internet.

Teknologi internet hadir sebagai media yang pelbagai fungsi. Komunikasi melalui internet dapat dilakukan secara peribadi (misalnya e-mail dan chatting) atau secara langsung, yang dikenal one to many communication (misalnya mailing list). Berdasarkan hal tersebut, maka internet sebagai media pendidikan yang mampu melahirkan karakteristik yang khas, iaitu :

a. sebagai media peribadi dan langsung
b. bersifat interaktif

Karakteristik ini memungkinkan pelajar melakukan komunikasi dengan sumber ilmu secara lebih luas bila dibandingkan dengan hanya menggunakan media konvensional. Teknologi internet memberi peluang kepada pelajar yang mengalami keterbatasan ruang dan waktu untuk tetap dapat menikmati pendidikan. Suasana yang hangat dan tidak formal pada mailing list ternyata menjadi cara pembelajaran yang efektif. 

Berikut adalah beberapa manfaat penggunaan teknologi informasi :

a) arus informasi tetap mengalir setiap waktu tanpa ada batasan waktu dan tempat
b) kemudahan mendapatkan pencarian yang lengkap
 c) pembelajaran pelajar meningkat
d) daya tampung meningkat


Berdasarkan huraian di atas, dapat dikatakan bahawa internet bukanlah pengganti sistem pendidikan. Kehadiran internet lebih bersifat sebagai pelengkap.


Projek sekolah


Internet sangat berguna untuk menyelesaikan projek-projek di sekolah dan perguruan tinggi. Sebagai lautan informasi, internet mengambil hampir semua mata pelajaran yang dikenali manusia, orang yang benar-benar dapat menemukan informasi, penelitian kerja, yang diperlukan untuk membangun projek-projek tersebut. Dengan melalui informasi di internet, lebih cepat daripada membaca seluruh buku. Pekerjaan rumah juga dibuat lebih mudah dengan bantuan internet, yang juga salah satu kegunaan penting dari komputer dalam pendidikan.


Ensiklopedia


Kadang-kadang ensiklopedia mungkin tidak selalu tersedia untuk pelajar dan mereka mungkin mengalami kesulitan dalam memperoleh akses buku-buku di perpustakaan. Dalam hal ini, ensiklopedia adalah mata pelajaran yang berbeza tersedia di internet dan bermanfaat. Hal ini lebih bermanfaat bagi pelajar di mana bahasa Inggris bukanlah sebagai bahasa ibu mereka. Anak-anak juga dapat memanfaatkan internet dengan menggunakan gambar, video, yang merupakan salah satu keuntungan utama.


Berita


Semua berita terbaru terus diperbarui di internet. Di situ, terdapat berita yang berbeza dan menarik. Orang-orang akan lebih mudah mengikuti berita yang baru dan dapat untuk mencari atau mengulangi dalam menonton siaran berita, kadang-kadang biasanya berita-berita penting selalu direkam.


Belajar secara atas talian


Manfaat positif lainnya dari internet dalam pendidikan adalah pendidikan jarak jauh atau pembelajaran atas talian. Dengan  ini, anda dapat mengambil kursus singkat dengan pelajaran secara atas talian yang tersedia, belajar dan diberikan ujian. Salah satu manfaat dari pembelajaran ats talian adalah bahawa orang-orang dari setiap bahagian dari dunia dapat memperoleh pengetahuan tentang subjek yang berbeza, kursus yang lengkap dengan bantuan pembelajaran atas talian.


Image result for manfaat internet bagi pelajar dan dunia pendidikan


Manfaat Internet Bagi Pelajar dan Dunia Pendidikan:

Memperluas Wawasan dan Ilmu pengetahuan kita panjang di urutan pertama kerana berdasarkan pengalaman yang kita alami adalah ketika kita sedang mencari tugas di internet tanpa kita sedari setiap halaman Website yang kita buka pasti kita akan baca walaupun itu bukan tugas yang kita inginkan. Namun ada juga sebagian pelajar pasti akan CTRL C terus CTRL V di Word dan ini bukan tujuan sebenarnya daripada Internet.

Sebagai sumber tambahan pelajaran yang belum difahami di sekolah, pernahkah saat kita belajar di sekolah dan kita tidak memahami sama sekali dengan apa yang telah di terangkan di sekolah, itu sering sekali terjadi. Oleh kerana itu pelajar sering mencari informasi bahan pelajaran di Internet agar mengetahui apa yang di ajarkan oleh guru di sekolah.


0 ulasan :

Catat Ulasan