Ahad, 19 April 2015

FUNGSI KOMPUTER DALAM BIDANG PENDIDIKAN


Fungsi komputer sangat kompleks dan pelbagai fungsi untuk digunakan dalam aktiviti seharian. Peralatan elektronik ini banyak digunakan untuk memudahkan seseorang melakukan sesuatu kerja.

Di dalam bidang pendidikan, komputer juga mempunyai fungsi yang sangat besar di dalam memberikan informasi untuk pelbagai usia. Beberapa fungsi komputer dalam bidang pendidikan diantaranya ialah:







- Mencari Bahan Informasi

Dengan adanya komputer, setiap orang menjadi sangat mudah untuk mencari bahan informasi dalam bidang pendidikan. Contoh, jika anda seorang pelajar dan memerlukan bahan mengenai tugasan yang akan dikerjakan, anda dapat menggunakan komputer dan internet untuk mencari informasi yang diperlukan.

- Untuk Media Pembelajaran

Dunia pendidikan  semakin maju  dengan proses pembelajaran menggunakan teknologi komputer. Dimana banyak para pengguna yang dapat melakukan interaksi lebih nyata dan jelas. Berbeza jika anda melakukan hal tersebut secara manual, yang tentunya tidak akan tepat dan benar kesasihannya untuk diberi kepada orang ramai.

- Komputer Sebagai Tempat Penyimpanan Data

Dengan adanya komputer, seseorang itu akan mudah menyimpan pelbagai macam data dalam jumlah yang banyak namun dengan tempat yang kecil. Cara ini tentunya lebih efektif jika dibandingkan dengan menyimpan data dalam bentuk kertas.

Ketiga-tiga fungsi komputer dalam bidang pendidikan diatas adalah sebagian kecil dari manfaat komputer yang dapat digunakan hingga saat ini. Komputer merupakan alat yang semakin berkembang dari semasa ke semasa untuk dapat melayani pelbagai macam keperluan setiap orang dengan lebih mudah lagi.


Selain dalam dunia pendidikan, manfaat besar lainnya dari komputer juga dapat anda temukan di dunia pekerjaan, bisnes, individu ataupun sebagai alat bantu penelitian yang dilakukan. Demikianlah informasi mengenai fungsi komputer untuk dunia pendidikan yang dapat kami kongsikan, semoga bermanfaat bagi anda.





1 ulasan :

Unknown berkata...

thank you so much......maklumat di atas betul-betul b'guna untuk saya :-)

Catat Ulasan