Selasa, 21 April 2015

PENGGUNAAN WHATSAPP DALAM PENDIDIKAN


Image result for WHATSAPP


Aktiviti pembelajaran tidak boleh dipisahkan dari adanya proses belajar dan mengajar (komunikasi). Dalam proses ini pendidik bertindak sebagai penyampai yang bertugas menyampaikan mesej berupa mesej kepada penerima mesej (komunikan) iaitu peserta didik.

WhatsApp adalah aplikasi mesej untuk telefon pintar. WhatsApp Messenger merupkan aplikasi mesej lintas platform yang membolehkan kita bertukar mesej tanpa kos sms, kerana WhatsApp menggunakan pakej data internet yang sama untuk e-mel, melayari web, dan lain-lain. Aplikasi WhatsApp Messenger menggunakan sambungan 3G atau WiFi untuk komuniksi data. Dengan menggunakan WhatsApp, kita dapat melakukan perbualan online berkongsi file, bertukar foto dan lain-lain.


Image result for whatsapp

Kelebihan yang ditawarkan aplikasi berupa Group Chat yang digunakan untuk menghantar mesej ke ahli sesama komuniti menjadikan WhatsApp sesuai digunakan untuk berbual dengan beberapa rakan dalam satu group. Adanya kemudahan yang disediakan oleh WhatsApp ini memudahkan orang-orang yang mempunyai kepentingan yang sama membentuk sebuah group untuk membincangkan topik tertentu. Adanya kemudahan yang disebabkan semakin canggihnya komunikasi di era sekarang, menjadikan kegiatan belajar lebih menarik dan memberikan pengalaman baru.Media pembelajaran menggunakan WhatsApp.

Pemilihan aplikasi ini juga mengambil kira isi maklumat dan pengetahuan yang terkini. Sebab seperti yang kita tahu perkembagan dalam dunia teknologi berkempang pesat, sehingga pendidik juga harus punya inisiatif untuk memperbaharui secara terus menerus berkaitan media belajar yang digunakan sesuai dengan perkembangan yang ada.


Secara keseluruhan penggunaan WhatsApp sebagai media belajar sudah bagus, namun yang perlu diperhatikan adalah bagaimana meningkatkan kualiti respon pelajar berkaitan bahan Media yang berlangsung dalam perbincangan group WhatsApp.


0 ulasan :

Catat Ulasan